Over ons

Februari 2018.
Zo, onze Leaf is een jaartje oud, tot nog toe helemaal geen klachten, rijdt prima, één van de aangenaamste wagen waarmee ik al reed en dat zijn er heel wat. Natuurlijk was het even aanpassen daar hij maximum 175 km in de zomer en slechts 140 km in de winter, met een volle batterij aankan. (Geladen aan ChaDemo snellader).
Eerste jaarlijks nazicht : kostprijs net geen 50 euro, dit is gemiddeld 150 euro of meer goedkoper dan voor een gewone wagen.
Onze Leaf is besteld op 29 december 2016 en in gebruik genomen half februari 2017, snelle levering dus.
Het betreft hier een wagen Acenta 24kw. met comfort pack (stuur, voor-en achterzetels verwarmd).
Met huurbatterij voor een periode van 3 jaar. Kleur zilver met zwarte binnenbekleding.
Zoals de video op ons nieuws pagina aantoont is het inderdaad onrealistisch dat iedereen een
volledig elektrische wagen zou hebben of zou moeten of kan kopen tegen 2035.
Toch
hebben wij nog net einde 2016 één gekocht, omdat dit de laatste kans
was, om met een korting van 10.000 euro (5.000 euro premie en 5.000 euro
korting Nissan) + overname vorige wagen, deze dus zeer voordelig was,
voor deze wagen die normaal 27.500 euro kost.
Het is tevens
waarschijnlijk één van de laatste met huurbatterij (79 euro per maand),
daar blijkt dat vanaf begin 2017 de batterij niet meer kan gehuurd
worden, (hetgeen ik moeten vernemen heb in de pers) en de prijs van
dezelfde wagen nu zonder eventuele kortingen en opties 33.600 euro
kost.
Daar er in 2018 een totaal nieuw model van de Leaf
komt en nu al te koop zou zijn, is het niet zeker dat het oude model
nog te koop is. Mogelijk is dat er nog een stock is van het vorig model,
dat men waarschijnlijk dan veel voordeliger kan kopen.
Nog
een reden waarom wij deze hebben gekocht is, dat in de omgeving waar we
verblijven enkele gratis oplaadpunten waren "ik zeg wel waren", daar
onlangs (sinds 1 november 2017) een officiële Nissan dealer in de
provincie Antwerpen, zijn gratis oplaadpaal heeft vervangen door een
betalende.
Betalende oplaadpunten waren in 2017 nog maar zeer weinig aanwezig.
Sinds 2018 komen er hier en daar in enkele gemeenten betalende laadpalen bij. Meer : zie pagina laadpalen.
Vooraleer
U een elektrische wagen koopt dient U eerst na te gaan, waar en op
welke afstand van uw woning gratis of
betalende snel oplaadpunten zijn.
En tevens nagaat dat U heen en terug
kan zonder ergens bij te laden, want anders is de kans groot dat U
ergens langs de weg met een lege batterij staat.
En
dan ook nog reserve hebt om eventueel naar het dichtstbij oplaadstation te rijden of
thuis opnieuw op te laden.

Februari 2019,
Wat betreft de wagen nog steeds geen klachten, daar hij nu voor het eerst een volledige winter meemaakt met temperaturen dagenlang onder het vriespunt tot -7°c, de wagen staat immers onder een afgesloten carport, (enkel langs achterzijde open) bv. na 3 dagen en nachten stilstand start hij onmiddellijk. Het verbruik rond het vriespunt is tussen 16,50 en 18,50 kWh/100 km bij een max. snelheid van 70 km/u. Heerlijk is het om u geen zorgen te moeten maken over antivries in de motor, wat tevens minder geld kost.
Minder geruststellend is dat de elektriciteit meer dan 20 % zou gaan stijgen . Snel laadpalen zijn er amper bijgekomen.
Augustus 2019,
Verbruikstest over een afstand van 40 km met een buitentemperatuur van 25° C, gemiddelde snelheid van 51,1 km/u, afstand afgelegd in 45 minuten (gewone wegen zonder snelheid limiet van 50 en 70 km/u te overschrijden).
Resultaat : verbruik 9,4 kWh/100 km.
